الأسئلة الشائعة

شركة أطلس سيوة للاستثمار الزراعي وهي شركة مساهمة مصرية متخصصة في الاستثمار الزراعي، إحدى شركات أطس ش.م مسجلة في البورصة المصرية وتخضع للرقابة المالية من هيئة سوق المالي .

يبدأ إنتاج النخلة من السنة الرابعة وحيث يزداد متوسط إنتاج النخلة كل عام، إلى أن يصل متوسط إنتاج النخلة (60-90) كيلو / سنة .

بالنسبة لموسم الزراعة يكون هناك موسمان في العام لزراعة الفسائل وهما ( فبراير ومارس أو سبتمبر وأكتوبر ) وحاليا الارض جاهزة للزراعة .

أولا احنا بنضمن الفسايل في خلال الأربع سنوات اللازمة للنمو بتبديل أي فسيلة ضعيفة، وحتى بعد نمو النخل وبداية الإنتاج لو حصل أي حاجة لاي نخلة -لاقدر الله-  بنقوم باستبدالها على حسابن.

وثانيا احنا بنحسب العائد الكلي للارض، وبتاخد نسبتك من كل الانتاج للمساحة المزروعة على حسب مساحة الارض المخصصة لك، يعني تقريبا مفيش احتمال للخسارة او المجافة .

النخل كلة بيكون متكود بأكواد علشان تقدر تتابعة على موقع الشركة

العمر الافتراضي للنخلة 50 سنة ..

  احنا شركة مساهمة مصرية إحدى شركات اطلس ش.م مسجلة في البورصة المصرية، وتخضع للرقابة المالية من هيئة سوق المالى

الحصاد بيكون بطريقة علمية حديثة بحيث ميكونش في  اهدار في  المحصول .

.هى دي الفترة اللازمة ان الفسيلة تكبر و تبقى نخلة و تبدأ انتاجها من التمر

كده الفدان هيتضاعف سعره حوالي تلات اضعاف، عشان هنزود عليك تكاليف الزراعة فترة الأربع سنين دول، واحنا عايزين يكون سعر الفدان في المتناول للجميع .

 ده بالاضافة انك في الحالة دي هتدفع استثمار الفدان كله نقدي، اما في العرض الحالي أنت بتدفع على أقساط اربع سنين بدون فوايد طبعا .

هو صحيح حق انتفاع لكن من حقك تبيعه في اي وقت وبيورث كمان. ده منصوص عليه في العقد الي بيننا وبينك. وعلى فكرة العقد الي بيننا ده قيمته بتزيد مع الوقت مش بتقل، وخصوصا بعد الانتاج. وبالاغلب مش هتحب تبيعه لان العائد السنوي سعره بيزيد مع التضخم، لأن التمر المجدول سعره مرتبط بالعملة الصعبة عشان هو سلعة تصديرية .

راسلنا من خلال هذا الرابط استفسر عن الاستثمار وسوف نحتويه مع الاسئلة الشائعة في أقرب وقت